11.07.2020    

Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Zwardoniu

Język polski 6

 e-mail: U.Wojciechowska@gmail.com
27.04.2020
Temat: Słowa są Twoją wizytówką.

Podręcznik, str. 224 - 225.
1. Przyjrzyjcie się planszy i pomyślcie, czego się mogą o Was dowiedzieć inni na podstawie tego, w jaki sposób sie wypowiadacie. 
2. Zastanówcie się, czy zawsze powinniśmy używać takiego samego języka. W jakich sytuacjach możemy używać języka potocznego, a w jakich powinniśmy stosować język oficjalny.
3. Zapiszcie do zeszytu
Zasady kulturalnej rozmowy.
4. Przemyślcie ćwicz. 3 i spróbujcie zamienić podkreślone wypowiedzi na kulturalne.
5. Zadanie: str. 225 zad. 4. Wybierzcie jedną "kropkę".( Liczę, że wybierzecie pierwszą :-)).
    Wypowiedzi prześlijcie przez E-dziennik. Koniecznie dzisiaj. Jeśli nie możecie przesłać przez E-dziennik, prześlijcie tradycyjnie. 



24.04.2020

Temat: Piszemy artykuł związany z grą Wojskiego              na rogu.

Wyobraźcie sobie, że przygotowujecie wydanie gazety Głos Soplicowa. Napiszcie artykuł związany
z grą Wojskiego na rogu. 

Macie do wyboru dwa teksty:

- artykuł  - Niecodzienny koncert

lub wywiad: LITERATURA SPIESZY NA POMOC  
                     Wywiad ze znawczynią literatury, profesor
                     Alicją Szóstką
Szczegółowe informacje znajdziecie tutaj. 

Wybierzcie sobie jeden i uzupełnijcie go odpowiednimi informacjami. Proszę pisać odpowiedzi całymi zdaniami.
To ma być ciekawy tekst. Prześlijcie pracę do oceny - obowiązkowo.
Powodzenia.


23.04.2020
Temat: Uczta dźwięków.
            Proszę zrobić ćwiczenia znajdujące się tutaj.             

22.04.2020
Dzisiaj proszę dopisać datę do wczorajszego tematu
 i wykonać zadania znajdujące się tutaj

21.04.2020
Temat: Niezwykły koncert Wojskiego - omawiamy                 fragment
"Pana Tadeusza"
           Adama Mickiewicza. 
 
1. Na początek posłuchajcie sobie gry na rogu myśliwskim:  

https://www.youtube.com/watch?v=35r8qKXjgRA

2. Później zróbcie w zeszycie ćwicz. 2 ze str. 204 w podręczniku. 
Forma może być dowolna, możecie rozpisać w różnej formie. (Ostatnio wielu z Was zrobiło piękne notatki o Adamie Mickiewiczu). 
3. Teraz wysłuchajcie utworu czytanego przez aktora: 

https://www.youtube.com/watch?v=A1nVqPwxXNI

4. Na koniec sami przeczytajcie tekst - str. 205 - 206.
Zajmiemy się nim jeszcze na następnych lekcjach. 



20.04.2020
Temat: Polowanie z obiektywem - redagujemy opis przeżyć.

Podr. str. 202.

1. Zapiszcie  w zeszycie def. opisu przeżyć.
2.Przeczytajcie  sobie  i przeanalizujcie  znajdujący się poniżej  przykład. Zwróccie uwagę, co w takim opisie przeżyć jest: zewnętrzne oznaki emocji, bezpośrednio nazwane uczucia, zewnętrzne oznaki emocji, reakcje wywołane emocjami, nazwane uczucia ( przenośnie). 
3.  Zadanie: Napiszcie opis przeżyć: 
                   a) Podr. str. 204, ćwicz. 2 
                       lub
                    b) Opiszcie sytuację, kiedy po miesiącu nieuczęszczania do szkoły, rankiem mama Was budzi i oznajmia, że już dzisiaj wracacie do szkoły. W wypowiedzi uwzględnijcie opis przeżyć związanych z momentem  usłyszenia tej  wiadomości oraz chwilą oczekiwania w klasie na spotkanie z koleżanką i kolegami ( oczywiście wszyscy przyjdą :-). Wykorzystajcie słownictwo znajdujące się w ramkach na str. 202 i 203. Pisząc wypracowanie, czujcie się jak w siódmym niebie. 
Zadania prześlijcie do oceny.
Powodzenia. 


17.04.2020

Zrobiliście bardzo ładne notatki o Adamie Mickiewiczu.
A dzisiaj poznamy fragment "Pana Tadeusza" -
Polowanie.
Otwórzcie podręczniki na str. 197, ale zanim zaczniecie czytać, możecie posłuchać:
https://ninateka.pl/audio/polowanie-temat-z-filmu-pan-tadeusz
Czy potraficie nazwać instrument, który wybrzmiewa na początku utworu? Myślę, że wielu z Was tak.
1. A teraz bardzo uważnie przeczytajcie: Polowanie, 
    s. 197 - 199.
2. Wykonajcie ćwicz. 1., str. 201. Wpiszcie ( całym zdaniem) do zeszytu. 
3. Poszukajcie w tekście odpowiedzi na pytania
   z ćwicz. 2a.
4. I wypełnijcie kartę. Prześlijcie ją  do oceny.  

 



16.04.2020
Temat: Adam Mickiewicz - poeta zapatrzony
              w tradycję. 

Otwórzcie podręcznik na str. 196, 
1. Korzystając z zawartych tam informacji, zróbcie notatkę o Adamie Mickiewiczu - jakieś 6-10 ciekawostek. Możecie ozdobić notatkę rysunkami lub zapisać ją w atrakcyjny sposób. I pochwalić mi się swoim dziełem. Możecie - kto ma drukarkę - znaleźć niewielki  portret Adama Mickiewicza, wydrukować  i wkleić do zeszytu. 


15.04.2020
Temat: Powtórzenie wiadomości o budowie zdania pojedynczego.
Podręcznik, str. 233
1. Wpiszcie do zeszytu defincje: 
  * Zdanie pojedyncze
  * Orzeczenie
  * Podmiot.
2. W ćwiczeniach - str. 72, ćwicz. 1, 2, 3. 

8.04.2020

Temat: 
Żubr grzecznie żuje dojrzałą porzeczkę, czyli o rz i ż

Otwórzcie stronę https://epodreczniki.pl/ i zalogujcie się, kto nie może się zalogować, korzysta z linku: 
https://epodreczniki.pl/a/zubr-grzecznie-zuje-dojrzala-porzeczke-czyli-o-rz-i-z/D1HEMVJ9A
Zróbcie :
Ćwicz. 1. Popracujcie na komputerze.
Ćwicz. 4 i 5 - zapiszcie w zeszycie. 
Ćwicz. 6. - dla chętnych.
Przyjemnej zabawy z ortografią. 


7.04.2020
Temat: Rycerski tatuś - czytamy fragment książki Małgorzaty Musierowicz.
 1. Proszę przeczytać: W obronie córek - podr. str. 220. 

Wszystki ćwiczenia zapisać w zeszycie.
2. Odpowiedz - całym zdaniem - na pyt. 1, 
    a potem 6. 

3. Str. 223, ćwicz. 7.  
4. Zadanie, s. 223, ćwicz. 9. Można narysować k
artkę. Przesłać do oceny. 

Temat: Świąteczne tradycje zawarte w przepisach.

1. Otwórzcie podręczniki na str. 212 i przeczytajcie sobie wstęp, a następnie spójrzcie na przepisy. Zwróćcie uwagę, że: 
- przepisy mają wyróżnione ważne elementy: nazwa (tytuł) potrawy, składniki, sposób wykonania,
- tekst może być zapisany w punktach,
- stosuje  się czasowniki w 2.os. l.poj. trybu rozkazującego lub bezokoliczniki,
- precyzyjnie i zwięźle opisuje się każdy etap działania,
- czynności podaje się w takiej kolejności, w jakiej należy je wykonać. 
2. Zapiszcie def. Instrukcja - ( 1. zdanie i 2. do słowa "jednoznaczna") a potem 
 podpunkty mojego punktu1.  I ostatnie zdanie definicji ( Jednym...).
3. Zadanie: str. 214 ćwicz. 2a (ustnie) i 2b - pisemnie - przesłać. Przepis może być urozmaicony Waszymi pomysłami. 
    


3.04.2020

Temat: " Niezwykłe losy zwykłych słów" - pisownia "nie" z różnymi częściami mowy.
Proszę przepisać do zeszytu zasady pisowni partykuły"nie" z podręcznika, s. 208.
Zróbcie w zeszycie ćwiczenie 4. W razie wątpliwości skorzystajcie ze słowniczka ortograficznego.
Powodzenia.

Temat: Piszemy życzenia z różnych okazji.

1.Spójrzcie na kartki na str. 215 i spróbujcie nazwać, jakim towarzyszy składanie życzeń.
2. Zapiszcie w zeszycie definicję słowa: życzenia. 
3. Przyjrzyjcie się - na str. 216- co powinny zawierać życzenia i jak powinny być zbudowane.

4. Przepiszcie do zeszytu radę  dziewczyny
(tej z boku strony): "W życzeniach kierowanych...
i kierujcie się nią w dalszej pracy.
5. Spójrzcie na ćwicz 2. Dostrzegacie niestosowne fragmenty tych życzeń? 
5. Teraz pora na ćwicz. 3 ze str. 217. Proszę zapisać życzenia - w zeszycie, na ładnych zrobionych przez siebie kartkach  lub w innej atrakcyjnej formie.
I przesłać do oceny. 

   Moje propozycje 
  - Kto z naszej klasy  ma w najbliższym czasie urodziny? Może do tej osoby skierujcie życzenia, jako do osoby, z którą łączą Was bliskie relacje.
  - A te o charakterze oficjalnym do...  Babci, Dziadka...
  Zanim zaczniecie pisać życzenia do danej osoby, pomyślcie: Co jest dla niej ważne?
O czym może marzyć? Co sprawia mu/jej radość?
Życzę Wam przyjemnej pracy
💕  💕  💕  💕 💕

1.04.2020

Czy dałaś/dałeś  się kiedyś nabrać na primaaprilisowy żart? 
A teraz całkiem serio.

1. Proszę przeczytać tekst informacyjny: Prima aprilis na str. 217.
2. Zrobić  w zeszycie ćwiczenia: str. 219. Na pytania odpowiadać całym zdaniem, np.    
    - Ćwicz. 1. "Prima aprilis" Hanny ....
    - Ćwicz. 2. - Zwyczaj prima aprilis wywodzić  się może  z : ...
    - Ćwicz. 4.  .....
    Ćwicz. 5.  - Primaaprilisowe żarty charakterystyczne dla Polski to: 
3. Zadanie dodatkowe:  Zrób komuś żart.
Powodzenia.

31.03.2020

Temat: Warto czerpać z tradycji.

1. Zapiszcie w zeszycie kilka skojarzeń z pojęciem „tradycja”.

2. Porozglądajcie się po swoim otoczeniu i pomyślcie,
co przynieślibyście do szkoły, gdybym poprosiła
o przyniesienie na lekcję przedmiotów, które, Waszym zdaniem, łączą się ze słowem „tradycja”.
Pod skojarzeniami w zeszycie wpiszcie, co przynieślibyście – jeżeli wcześniej tego nie zapisaliście.

3. Pomyślcie, jak zdefiniowalibyście słowo tradycja. Zapiszcie swoją wersję lub tę ze słownika jęz. polskiego:

Tradycja – zasady postępowania, obyczaje, poglądy, wiadomości przechodzące z pokolenia na pokolenie.

4.  Przyjrzyjcie się teraz zdjęciom na str. 188 i 189,  (spójrzcie, że mają podpisy).

5. Zróbcie do zeszytu ćwicz. 1a, postarajcie się też uzupełnić schemat informacjami o innych rodzajach tradycji oraz podajcie inne rodzaje i ich przykłady
( ćwicz. 1b).

6. Spójrzcie na ćwicz. 2 (s.189). Cóż, nie porozmawiamy
o tym na lekcji, ale możecie porozmawiać z rodziną.
I zapisać krótką notatkę – odpowiedzi na pytania. Za przesłanie tego ćwiczenia dostaniecie dodatkową ocenę. 

7. Polskie tradycje ludowe mogą być bardzo atrakcyjne.
A ponieważ mamy też lekcję wychowawczą, spójrzcie, 
w jaki sposób współcześni twórcy  czerpią z tradycji ludowej. Folklor może stać się inspiracją dla współczesnych twórców.

https://www.youtube.com/watch?v=ZPayZcJHDmg
https://www.youtube.com/watch?v=MObgcmcU09s
Czy podoba Wam się to zestawienie nowoczesności
z tradycją?


30.03.2020

Temat:
Poetyckie wspomnienie z dzieciństwa w wierszu Juliusza Słowackiego "W pamiętniku Zofii Bobrówny".
Podręcznik, s. 184 - 185.
- Wysłuchajcie tekstu wiersza w piosence M. Grechuty - https://www.youtube.com/watch?v=Z4TpjCV-YwI
- Przeczytajcie wiersz Juliusza Słowackiego "W pamiętniku Zofii Bobrówny" i spróbujcie sobie wyobrazić ojczyznę, o której mówi poeta.
- Narysujcie - w zeszycie lub na dużej kartce - ojczyznę, o której mówi poeta.
- Przedtem zastanówcie się, czy świat przedstawiony na rysunku będzie miał charakter fantastyczny czy realistyczny.
Oraz czy sposób wykonania ilustracji powinien przypominać pracę dorosłego artysty, czy dziecka. 
- Na rysunku możecie umieścić cytaty z wiersza. 
Zdjęcia rysunków możecie przesłać na mój adres mailowy.
I Wasze rysunki, wszystkie są świetne.
         



27. 03.2020

Temat: Piszemy sprawozdanie.
Pod tematem zrobić w zeszycie notatkę: 
Dobre sprawozdanie:
- podaje informacje o czasie, miejscu, celu, przebiegu oraz uczestnikach relacjonowanego zdarzenia,
- prezentuje wydarzenia w kolejności chronologicznej,
- zawiera  czasowniki w czasie przeszłym i wykorzystuje słownictwo oddające relacje czasowe,
- jest
 logiczne i  spójne.
Zapoznajcie się z wyrazami zawrtmi w ramce na str. 211 (ćwicz. 4d).
Zadanie: 
str. 211, zad. 5. Spójrzcie na czytane wczoraj sprawozdanie. Ukazne przez Was wydarzenia nie muszą być prawdziwe, możecie trochę pofantazjować - ale rozsądnie. 😊
Najlepiej gdybym go dostała na   adres e-mailowy. Ale jeśli nie ma takiej możliwości, napiszcie je w zeszycie.
Powodzenia.


26.03.2020r.
W zeszycie zapisać.
Temat: Uczymy się pisać sprawozdanie. 

1Przeczytać tekst: "Sprawozdanie z kuligu w Pomieczynie"
2. Przepisać do zeszytu  definicję sprawozdania - podr. str. 211.  
 W ćwiczeniach:
1) str. 60 ćwicz. 1, 
     str. 61 ćwicz. 3a, 3b.
     str. 62 ćwicz. 4.
2) Spróbuj zrobić ćwicz. 5 str.62.


25.03.2020
Temat: Niezwykłe losy zwykłych słów - pisownia "nie" z różnymi częściami mowy.
( Podręcznik, s. 208 - 209)
Proszę w zeszycie zapisać temat i zrobić notatkę, a w niej: 
1. Przepisać zasady, kiedy
"nie" piszemy łącznie, a kiedy rozdzielnie. Podać po 2 przykłady.
2. Zrobić w zeszycie ćwicz. 1. ze str. 208 i 4. ze str.209.
3. Przerysujcie ( i przepiszcie dymki)  do zeszytu ćwicz. 3. i zastanówcie się, dlaczego tak zapisano tam partykułę "nie". 


23.03.2020
Jak poszło streszczenie?
A teraz praca na poniedziałek.
Wykrzykniku, jeśli wola....

Wreszcie partykuły te.
Proszę wykonać
zadania w zeszycie. 

Podręcznik, s. 185 - 187.
Temat: Wykrzyknik i  partykuła - powtórzenie.
1. Zapisać definicje: Wykrzykniki, partykuły.
2. Zad. 2a ( zapisać po 3 przykłady).
3. Zadanie i 2b.
4. Zadania 4 i 5 - wpisz do zeszytu. 

Wieczorem, o 21.00 na TVP1 spróbuj obejrzeć "Zemstę".



20.03.2020
Dzisiaj bawimy sie w streszczenia.
1. Zapoznać się z definicją streszczenia - podręcznik, s. 201.
2. W  ćwiczeniach:
   - przeczytać tekst na str. 55.
   - wykonać w ćwiczeniach zadania  pod tekstem - do 3.
Jeśli komuś "zgubiły się" ćwiczenia, może korzystać z ćwiczeń
w internecie: https://flipbook.apps.gwo.pl/display/2750
i odpowiedzi zanotować w zeszycie.
I czytamy lekturę.

Czytamy Hobbita

A później przyjemne ćwiczenie z gramatyki: 

https://lekcjewsieci.pl/przyslowek/?fbclid=IwAR1SRf_6q3PI0SVg-uZK5acFYF23f5PJBuC4KDoo7_FFSptnLLTyVBtNDiQ