11.07.2020    

Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Zwardoniu

Język polski 7

E-mail:   u.wojciechowska@gmail.com

27.04.2020
Od dzisiaj komunikujemy się przez E-dziennik. 
Na wszelki wypadek podaję informacje także tutaj.
1. Temat: Jak rozpoznać alegorię sprawiedliwości.
              
Czego symbolem jest sowa? 
A skąd wiecie, że mądrości? 
OtwórzciepPodręcznik na  str. 223.

1. Zapiszcie w zeszycie definicję ATRYBUTU.
2. Zapiszcie w zeszycie definicję ALEGORII
( Podręcznik, str. 224). Uwagę też. 
Zadanie:  Prześlijcie do oceny.
3. Ćwicz. 2. str. 223. 
4. Str. 224, żad. 4 a i b. 

27.04.2020
2.Temat:  Zasady poprawnej komunikacji niewerbalnej. 
Podręcznik, str. 234.
1. Przepiszcie z informacji na początku strony, co to jest grzeczność, co o niej świadczy.
2. Spójrzcie na ćwicz. 1. 
3. Spójrzcie na rysunki w ćwiczeniu 4.
4. Przepiszcie do zeszytu najważniejsze  
niejęzykowe zachowania grzecznościowe.

5. Zastanówcie się, jakie zachowania grzecznościowe ( tu w grę wchodzą także językowe)  powinny Was obowiązywać w korespondencji (np.  E- mailowej) z nauczycielami.
Proszę o podzielenie się swoją wiedzą z kolegami i koleżankami za moim pośrednictwem. Musicie opracować Kodeks komunikacji ( Nazwę inną też możecie zaproponować). 


24.04.2020
Temat: Psownia z przedrostkami.

W podręczniku na str. 144 znajdziecie zasady pisowni wyrazów z przedrostkami. 
1. Zróbcie w zeszycie szczegółową notatkę ( pisownia przedrostków z-, s-, ś-, roz-, bez-; pisownia przedrostkó rodzimych i obcych). 
2. str. 144, ćwicz. 7 i 8, 10. 
3. Dla chętnych - ćwicz. 9. 

23.04.2020
Temat: Jak umiejętnie korzystać z tekstów innych autorów?

Podręcznik, str. 213.
1. Przeczytajcie sobie, co to jest opis bibliograficzny.
2. Przepiszcie do zeszytu pierwsze zdanie definicji i informację, co powinien taki opis zawierać
   (od 4. linijki do końca).
3. Dokładnie przestudiujcie "Przykładowy opis bibliograficzny" w ramce. 
4. Zróbcie wzeszycie ćwiczenie 2. 
5. Ćwiczenie 3 ze str. 213 - prześlijcie do oceny. Pracując nad tym ćwiczeniem cały czas patrzcie na przykadowy opis i zawarte tam informacje.

  Kto jeszcze nie przeczytał lektury 
Syzyfowe prace?  
Zgłosić mi. Ile czasu jeszcze potrzebujecie? Chciałabym zacząć od przyszłego tygodnia 


22.04.2020
Temat: Jakie kwestie regulował
Kodeks Hammurabiego? 
1. Przeczytać Kodeks Hammurabiego, podręcznik,
   str. 211 - 212.
2. Spojrzeć na ćwiczenia 1. i 2a, b. i pomyśleć
    nad odpowiedziami. 
3. Wykonać w zeszycie ćwiczenia:  2c, 4a i 4b. Ćwicz. 4b - uzasadnijcie wybór jednego z tych praw. Prześliciej notatkę.
4. Dla chętnych: str. 212, ćwicz. 6. Zamiast zasad postępowania w szkole można stworzyć 10 zasad kodeksu prawdziwego przyjaciela. 
Powodzenia.

20.04.2020

Temat: Człowiek i prawo - ćwiczenia językowe.
             Poznajemy typy formantów.
          
Ad.1.
Podręcznik, str. 210:

1. Ćwicz. 1a - przeczytać i przeanalizować sobie. 
2. Ćwicz. 1b - Wpisz do zeszytu znaczenie przynajmniej
   3 frazeologizmów, których dotąd nie znałeś/ znałaś.
3. Ćwicz. 2a - zrobić w zeszycie.
4. Ćwicz. 2b - dla chętnych. Na ocenę. Jako przykłady bohaterów mogą tu być np. : Kain (Biblia), Prometeusz, Syzyf (mitologia), Janosik, Robin Hood (legendy). 

Ad. 2.
   Podr. str. 142.
1. Zróbcie w zeszycie notatkę, w której zapiszecie TYPY FORMANTÓW i ich definicje. Zapamiętajcie te pojęcia. 
2. Napiszcie, co to jest formant słowotwórczy (oraz informację, że może mieć kilka znaczeń).
3. Str. 142, ćwicz. 1 - zapiszcie w zeszycie. 


.
16 - 17.04.2020

Temat: Zebranie i utrwalenie najważniejszych zagadnień poznanych w rozdziale "Śladami cywilizacji - dom".
Podręcznik, str. 202 - 203.
Zróbcie w zeszycie ćwicz. 1a,b,c.
oraz ćwicz. 3. 
 
Ułatwi Wam pracę ten załącznik.
Przypominam o czytaniu lektury.

15.04.2020
Temat: Jak tworzą się słowa?

Podręcznik, str. 124.
1. Przepiszcie do zeszytu def. Parafrazy słowotwórczej
    ( do słów: wyr. podstawowy), ale przeczytajcie dokładniej do końca, gdyż zawarte tam informacje przydadzą się do poprawnego  wykonania ćwiczeń, zwłaszcza przy dopisywaniu podanych przeze mnie wyrazów).
2. Wejdźcie na stronę: 
     https://epodreczniki.pl/a/jak-tworza-sie-slowa/DidUOiHsI
    i zróbcie ćwicz. 2 w części Zadaniowo.
3. Spójrzcie na ćwicz. 1. ( na początku tej strony, Wyjaśnij, co znaczą...) i swoją odpowiedź

    wpiszcie do   zeszytu
3. Zróbcie w zeszycie ćwicz. 5. z podręcznika, 
   str. 124.
   i do tego ćwiczenia  dodajcie wyrazy: minionych, odmierzania, Babilończycy, pionowy, gwiazdowy, zachodzie.
Pamiętajcie, że trzeba zmienić  formę niektórych z nich.  
  
 W razie trudności, wysyłać pytania na e-mail.



8.04.
Temat: Rodzinne więzi - zabawy językowe.
https://moje.epodreczniki.pl/a-shared-owner/DTs5iIbgh/lXByDbNL
Zróbcie: 
- Ćwicz. 1.

- Przeczytajcie  sobie Ciekawostkę
- Ćwicz. 6 - wpiszcie  do zeszytu.
- Ćwicz. 10 - przepiszcie  do zeszytu. Wyjaśnijcie  ich znaczenie ( jak wymaga tego polecenie).



6.04.2020

Temat: Funkcja zdrobnienia
             i zgrubienia w tekście. 

Podręcznik, str. 169.
1 Przepiszcie do zeszytu:

  - informacje o wyrazach nacechowanych ekspresywnie i wyrazach neutralnych. Podajcie przykłady. 
  - definicje: zdrobnienie, zgrubienie. I podajcie 
    po 2 przykłady

2. Przepiszcie przysłowia - ćwicz. 2 - i podkreślcie zdrobnienia.
3. Przeczytajcie sobie informacje w ramce na str. 170 i zróbcie w zeszycie ćwiczenia 4 i 5.
   Pamiętajcie  o wyjaśnieniu znaczenia - w razie potrzeby skorzystajcie  ze słownika.

4. Zadanie: str. 171, ćwicz. 7. Polecam też użyć związki frazeologiczne z ćwicz. 5. To zadanie proszę przesłać do oceny. 
Przyjemnej pracy, a  nie harówki. 
U. Wojciechowska


3.04.2020
Temat: Żona modna" Ignacego Krasickiego jako satyra.
- Posłuchajcie wykładu: https://www.youtube.com/watch?v=YmXhwqsv47A
- Zapiszcie w zeszycie definicję satyry ( podręcznik, s. 180). 
- Napiszcie pod definicją, co krytykuje ta satyra.
  Informacje te usłyszycie w tym wykładzie. 
 

2. 04. 2020
Temat: Dom i ogród pana Piotra.

- Odszukajcie w satyrze " Żona modna" opisy domu i  ogrodu. Wybierzcie sobie jeden z nich - albo domu, albo ogrodu.  
A właściwie dwa opisy - jak wyglądał przed ślubem pana Piotra,
a jak - po zmianach wprowadzonych przez żonę.
- Zróbcie notatkę, w której znajdzie się jak najwięcej  informacji, szczegółów.  Notatkę można zrobić w formie tabelki. 
- Na koniec proponuję narysować jedną  z opisanych przez siebie przestrzeni. 
Czekam na Wasze prace.
Te i zaległe.




1.04.2020
Nadal zajmujemy się satyrą Żona modna_ - podr. str. 175 - 179.
Dzisiaj proszę zrobić ćwicz. 1 ze str. 180. Obowiązuje zdanie pierwsze polecenia, chyba że możecie dobrać się w grupki,
ale i tak musicie rozwinąć wszystkie punkty. Dopisać po kilka podpunktów do każdego punktu. Pamiętać o stosowaniu równoważników zdań. 
Swoje prace proszę przesłać na widoczny adres e-mail najlepiej jako wiadomość tekstową, ale może też być zdjęcie lub inna forma.


30.03.2020
Temat: Ośmieszanie zachowania i postaw bohaterów w satyrze Ignacego Krasickiego "Żona modna".

1. Otwórzcie podręcznik na str. 370 - 371 i zapoznajcie sie z Wybranymi zagadnieniami dotyczącymi oświecenia.
    Zapiszcie, co to jest oświecenie i podajcie kilka  ciekawostek.
2. Uważnie przeczytajcie satyrę "Żona modna" Ignacego Krasickiego, str. 175 - 179. 
3. Spróbujcie opowiedzieć historię tego małżeństwa. 

27.03.2020
Temat: Jakie uniwersalne treści zawiera przypowieść o synu marnotrawnym?

1. Przeczytajcie sobie przypowieść - podr. str. 154.
2. Zastanówcie się nad ćwiczeniem 1. 
    W czasie lekcji polskiego pojawią się tu na stronie prawidłowe odpowiedzi, wtedy zobaczycie, czy poprawnie zrobiliście to ćwiczenie sami. Przepiszcie całe zdania z  poprawnymi odpowiedziami do zeszytu. 1A, 2B, 3A. 
3. Spójrzcie na ćwiczenie 3. Ale tylko go przemyślcie, nie wpisujcie do zeszytu.
4. Do zeszytu wpiszcie def. Przypowieści.
Dla chętnych - zad. 4b.   
Powodzenia.

26. 03. 2020.
Wszystkie zadania proszę zapisać w zeszycie.

Temat: Funkcje eufemizmów i prozaizmów.

Pracujemy z podręcznikiem, str. 183 - 184.

1. Zapisać w zeszycie def. eufemizmu.
2. Str.183, ćwicz. 1 - przepisać 

Uwaga:
Wieczorem, od 21.00 na TVP1, oglądamy "Zemstę".

25. 03.2020
Temat: Nasze wrażenia po obejrzeniu spektaklu. 
1.  Zapiszcie w zeszycie, czy podobało się Wam przedstawienie.
  Spróbujcie uzasadnić swoje zdanie. Podajcie jakieś przykłady.
2.  Wyobraźcie sobie, że jeden z aktorów zachorował i musicie
   go zastąpić. 
  Kogo chcielibyście zastąpić i dlaczego właśnie ta rola przypadła Wam do gustu? - 
  Zapiszcie w zeszycie  swoje spostrzeżenia.
Ale  jeśli macie taką możliwość, prześlijcie ją na moją pocztę.
Jeśli ktoś nie oglądał przedstawienia, napisze, w którą rolę chciałby się wcielić w czasie przedstawienia Zemsty. Proszę o uzasadnienie swojego wyboru - odwołanie się do cech bohatera
i do swoich.
Powodzenia.
  
 


23.03.2020r.Temat: Analiza słowotwórcza wyrazów.
Podręcznik, s. 123

1. Zapisać definicję słowa słowotwórstwo (jest ukryta w ramce nad niebieską tabelą :-) )
2. Do zeszytów wpisać definicje i po 2 przykłady: 
- Wyraz podstawowy.
- Formant.
- Wyraz pochodny. 
3. Spróbować zrobić ćwiczenia 1 - 4.

Czekam jeszcze na wypełnione karty pracy - opis przeżyć.

Drodzy uczniowie,
w załączniku znajduje się dokument do opracowania. Proszę go wypełnić
i wysłać, na adres: u.wojciechowska@gmail.com


Opis przeżyć

I czytamy lekturę. 

Ćwiczenia: https://flipbook.apps.gwo.pl/display/2752